Kafir Neden Kafir?

Nefsin hevasının kelepçesinden ve küçük büyük bütün fena ahlaktan temizlenmesiyle kalb salah bulur, hürriyetine kavuşur. beşeri vasıflardan ubudiyeti engelleyen fena beşeri vasıflar cidden çoktur. Ve beşeri vasıfların sahibi, nifakla, fıskla suçlanır.

Mesela başta

1- Kibirlilik = ululuğu taslamak,

2- Kendi kendini beğenmek, yapmacık iyilekleri gösterişten ibaret riya',

3- Halk nazarında kendini gösteriş arzusu, yani meşhur olmayı arzulamak,

4- Mal, makam, kadir ve kıymet sevgisi olmak üzere beş şeydir. İnsanın yaradılışından itibaren bu kök sayılan fena hasletlerden birçok fena hasletler dallanır.

Mesela düşmanlık yapmak, kin beslemek, ikide bir kızmak, servet ve riyasetle üstünlüğünü gösteren kimselere zilletini izhar etmek, fakirleri tahkir etmek, rızkın Allah Teala tarafından gelmesine güven bağlamamak, halkın kalbinden kadir ve kıymetinin düşmesinden korkmak, cimrilik, bahillik yani hak yolunda harcanmasıyla malın tükenmesinden korkmak, tul-i emel yani amaçlarını Allah Teala'nın razı olmadığı dünya debdebesine - servet çoğaltmak, keyf, sefa yapmak gibisine - bağlamak,

şımarıklık, var nimetiyle böbürlenmek, zekasıyla halka tuzak açmak, alış verişte aldatmak, - mesela murat taksiyi almaya borçsuz gücü yeten kimsenin mersedes taksiyi borçla alıp kullanması gibi - kendisinde bulunmayan servet ve nimetle görünüş, yapmacık şeylerle sevinmek, riyaset veyahud serveti ele geçirmek için dalkavukluk yapmak,

sert kalbli olmak, muhatabını zayıf görerek kendisine bağırmak, böylece bağıranlara karşı korkup yumuşak davranmak, din münkirlerinin telkinlerine aldırış etmek, zayıflara eza cefa vermek, kuvvetlilere karşı dini izzetini bırakmak, acelecilik, öfkeli olmak, daimi surette üzüntülü görünmek, dar göğüslü olmak, az merhametli olmak, salihlerden utanmamak, Allah Teala'nın verdiği rızkla kanaat etmemek,

riyaset sevdasında bulunmak, üstünlüğü taleb etmek, kendi nefsi için intikam aramak, fırsatları kullanmak, servet, evlad yahud riyasetin inkiraza uğraması üzerine sabırsızlık, dine muhalif sözü reddedildiğinde kızmak gibilerin hepsi, yukarıdaki beş temel fenalığın dallarıdır.

İç duyguları ve kalbi bu gibi fena hasletlerden arındırmaya " Tezkiye-i nefs " ve " Tahliye " denilmektedir. İşin temeline bakılırsa, şear'i kınamayı gerektiren bunca fena ahlaklar, nefsi ve hevasını görmek, ondan razı olmak, ferd olarak, neseb ve ırk olarak üstünlüğü taslamaktır.

İşte kafir olan, bu hasletlerle kafir olmuştur; münafık olanlar da bu hasletlerle münafık olmuşlardır; asi olanlar da bu ahlaklarla asi olmuşlardır. hasılı ubudiyet yani kul olmaklığın halkasını boynundan çıkarıp Rabb'ine karşı gelen de bu hasletlerin bazılarıyla veya hepsiyle gelmiştir ve Rabb olmak iddiasında bulunmuştur.

İşte sufinin işi, türlü mücahede ve riyazetle kulun zahiri azalarına bağlı olan işlere, birlikte batini = iç duygular ve kalbine dikkatle bakmasıdır ve buna çalışmasıdır.

İktibas : Dilara Yayınları Tasavvuf ve Tevhidde Parlak İnciler....

Kafir Neden Kafir? yorumları

  • Image Description
    talib
    10.06.2008

    Allah razi olsun.