Dinimizde tevilin yeri
Tefsir âlimleri bu âyetin (Ey Habibim, müminlere merhamet et, şefkat göster, onlara karşı mütevazi ol!) gibi manalara geldiğini bildiriyorlar. Selefiler, bu âyet için (Peygamberimizin tek kanadı vardı) diyebilir mi? Böyle tabirler çeşitli dillerde de, Türkçemizde de vardır. Mesela, zengin bir kimse, bir öksüze acıyıp yardım etse, (Şefkat kanatlarını indirdi) denir. Bunun hakiki kanatla alakası yoktur.
Feth suresi 10. âyet-i kerimesinde (Allah’ın eli onların eli üstündedir) buyuruluyor. Bu kelimelere bakıp, birçok elin üstünde başka bir el olduğu gibi akla ve dine aykırı bir mana verilemez. Tefsir âlimleri, El kelimesine Kudret manasını vermişlerdir.
Şir’adaki hadis-i şerif şöyledir:
(Ya Rabbi onu [İbni Abbası] fakih kıl ve ona Kur'anın tevilini öğret!) [Buhari]
Bu hadis-i şerif de Kur'an-ı kerimin tevil edilmesi gerektiğini bildirmektedir. Tevil bir ilimdir, rastgele yapılması çok tehlikeli olur. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Ümmetime en çok tehlikeli olacak kimse, Kur'an-ı kerimi yersiz tevil edendir.) [Taberani]
Kur'an-ı kerimde, tevil gereken Kinaye, Mecaz ifade eden birçok âyet-i kerime vardır. Mesela cima için lems (dokunmak) kelimesi kullanılmıştır. (Nisa 43, Maide 6)
Bekara suresi 115. âyet-i kerimesinde kıble için Allah’ın yüzü tabiri kullanılmıştır. 187. âyetinde ise, kadınlar, elbise olarak bildirilmiş, (Onlar sizin, siz de onlar için libassınız) buyurulmuştur.
Hadis-i şeriflerde de kinaye, mecaz vardır. Mesela (İhtiyar kadın Cennete girmez) hadis-i şerifini tevil gerekir. (Cennete genç olarak girer) diye açıklamak gerekir. (Cami Allah’ın evi) hadis-i şerifi de böyledir. (Hakim)
Evliyanın sözlerinde de tevil edilecek yerler bulunur. (Sizin taptığınız, benim ayağımın altında) sözü, Şeyh-i ekberin vefatından sonra anlaşılmıştır. Bu sözü söylediği yer kazılınca, altın bulunmuş. Demek ki oradakilere (Siz altına tapıyorsunuz) demiştir. Tapmak kelimesi de mecaz olarak kullanılmış, (Siz parayı çok seversiniz) demek istemiş olabilir.
Abdullah-ı Dehlevi hazretleri 61. mektubunda buyurdu ki:
(Mecnun, Leyla’ya olan aşırı sevgisinden dolayı yiyip içmedi. Her şeyden yüz çevirdi. Leyla adını dilinden düşürmedi. Sonra da Ben Leylayım demeye başladı. Her şeyi Leyla olarak gördü. Bu hâl, nefsini tasfiye edenlerde de görülür. Mesela Allah’ı çok anan Hallac-ı Mensur, kendisini tenzih mertebesi ile birleşmiş gördü. Enel Hak dedi. Evliya, böyle sözlerinden dolayı mazurdur, bu sözlerini tevil gerekir.)
İmam-ı Rabbani hazretleri, Enel Hak sözünü açıklarken buyuruyor ki:
(Bu söz, Ben yokum, Hak teâlâ vardır demektir.) [c.2. m.44]
Görüldüğü gibi, Kur'an-ı kerimde, hadis-i şeriflerde ve evliyanın sözlerinde tevil edilecek yerler bulunmaktadır. İslam âlimlerinin kitaplarında bulunan bir hadis, akla aykırı gelince, hemen uydurma dememelidir. Âlimlerin o hadisi nasıl açıkladığına bakmalıdır. Evliyanın söz ve yazıları da böyledir. Akla ve dine aykırı gibi görünse de evliya-i kirama dil uzatılmamalıdır.
Dinimizde tevilin yeri yorumları
KIYAM
16.11.2007Ilaveten ;
Kuran ayetlerinin tevili onlarin ALLAH(cc) Kelami olmasi itibari ile dogruluk acisindan MUTLAK DOGRU olusundandir.
Halbuki Insan böyle degildir. Insanin yaptiklarina ve söylediklerine mesruluk kazadiran Kuran ve Sünnettir.
Insanlari her halü karda temize cikarmaya calismak onlara dolayli yoldan ULUHIYET verme anlamina gelir ki bunun yanlisligi ortda.
O Halde Bize Düsen sey Insanlari ve yaptiklari seyleri KURAN ve SÜNNET isiginda degerlendirmektir.
ALLAHcc) a mahsus olan sifatlari bir insan icin kullanmak asla caiz olmadigi gibi sahibini küfre götürür.
sevgilerle
Kendisi mahluktur ve ALLAH(cc) in emir ve nehiyleri ile sorumludur.KIYAM
16.11.2007Kuran da i mütesebaih ayetlerin tevili nicin sarttir ?
Cünki ALLAH(cc) tüm eksik sifatlardan münezzehtir de ondan.
Ve ALLAH(cc) asla yanilmaz ve yanlis bilgi vermez.
Halbuki Insan icin bu gecerli degildir.
Bu Mantikla hareket edecek olurasniz her küfür söz tevil edilerek temize cikarailir, hak-batil cizgisi ortadan kalkar ve her önüne gelen Kuran i cikari istikametinde kullanir.
Tevil konusu Fikih-Usulü konusudur. O halde tevilin nerde ve sartlar altinda yapilacagi da Usul e dair diger bir alandir.
Islam i Kuran in ruhuna aykiri bir konuma sokmanin hic bir müslümana faydasi yoktur.
Halbu ki ayatleri tevil etmeden, oldugu gibi aciklamak Resulullah(cc) icin bile bile baglayici oldugunu yine kuran bize bildiriyor .
Geriye ALLAH(cc) in Resulullah a has kildigi ayetleri aciklama görevi kaliyor ki, zaten bu da vahyin baska bir türüdür.
Mutasavvuflarin söyledikleri ve yaptiklari kendi basina birer ölcüimis gibi alagilamak Kuran ve Sünnet disinda baska bir kaynak aramaktan baska bir sey degildir.
Resulullah in veda Hutbesinde buyrduklari gibi, Kim Kuran ve sünnete sarilirsa kurtulsa erer. Bundan baska kaynaga da kesinlikle ihtiyacimiz yoktur.
Sevgilernaz
14.11.2007evet ayrıca yukarıdaki yazıda bu sözün neden söylenmiş olacağı da açıklanmış;
[b][color=indigo]Evliyanın sözlerinde de tevil edilecek yerler bulunur. (Sizin taptığınız, benim ayağımın altında) sözü, Şeyh-i ekberin vefatından sonra anlaşılmıştır. Bu sözü söylediği yer kazılınca, altın bulunmuş. Demek ki oradakilere (Siz altına tapıyorsunuz) demiştir. Tapmak kelimesi de mecaz olarak kullanılmış, (Siz parayı çok seversiniz) demek istemiş olabilir.[/color] [/b]zhümeyra
14.11.2007[quote="abıhayat"]Kendilerine selefi denilen bazı gençler, "Kur'anda, hadiste ve âlimlerin sözünde tevil yoktur. Tevil sapıklıktır" diyerek birçok evliyanın ve onların sözünü tevil eden âlimlerin küfre düştüklerini söylüyorlar. Mesela Muhyiddin-ı Arabi hazretleri, "Sizin taptığınız benim ayağımın altındadır" dediği için bu büyük veliye küfür isnat ediyorla[/quote]
burda mecazi bir anlam vardır "Sizin taptığınız benim ayağımın altındadır"
dan maksat dünyadır yani dünya sevgisidir ..
naz kardeşimizin yazdığı açıklamadada olduğu gibi
[color=green][b] evliyanın sözlerinde tevil edilecek yerler bulunmaktadır. İslam âlimlerinin kitaplarında bulunan bir hadis, akla aykırı gelince, hemen uydurma dememelidir. Âlimlerin o hadisi nasıl açıkladığına bakmalıdır. Evliyanın söz ve yazıları da böyledir. Akla ve dine aykırı gibi görünse de evliya-i kirama dil uzatılmamalıdır[/b][/color]abıhayat
13.11.2007Kendilerine selefi denilen bazı gençler, "Kur'anda, hadiste ve âlimlerin sözünde tevil yoktur. Tevil sapıklıktır" diyerek birçok evliyanın ve onların sözünü tevil eden âlimlerin küfre düştüklerini söylüyorlar. Mesela Muhyiddin-ı Arabi hazretleri, "Sizin taptığınız benim ayağımın altındadır" dediği için bu büyük veliye küfür isnat ediyorla
Konular
- Yaptıklarımızın Hesabını Vermeye Hazırlıklı Mısınız.
- Kur'an Nasıl Bir Devlet Yönetimini Öneriyor.
- Kendimize Rab lar Edindiğimizin Farkında Bile Değiliz.
- Sesli düşler
- Ömürden Kaybolan Bir Senemiz
- Yardıma ihtiyacım var
- Hakan Kenan Hoca
- Türkiye'nin Gururu Lingerium
- Zorunlu Trafik Sigortası
- Kur'an ın Bizlere İndirilme Amacını Doğru Anlamalıyız.
- Rivayetleri Aklamak Adına, Kur'an a Saygısızlık Yapmayalım.
- Allah ın Affetmesi, Şefaati Konusunu Nasıl Anlamalıyız.
- Hac Suresi 47, Zümer Suresi 42. Ayetlerin. Ölüm Ve Rüya İlişkisi.
- Allah ın Sınırlarını Aşarak, Kafirlerden Olmak İstemiyorsak.
- Kur'an neden arapça indirilmiştir. Zuhruf 2-3. Fussilet 44. Ayet.
- Elbette tek vatan bö-lü-ne-me----yiz
- Bizleri dinden saptıran en büyük yanlışımız.
- Çalışanlarınızın network trafiğini DeskGate ile inceleyin
- DeskGate en iyi sirket guvenlik programi
- Pekala ölmüyormuyuz
- Siber saldırı ve afetlere karşı veri yedekleme yazılımı DeskGate
- Işsizlik sel gibi
- Ad adres telefon
- Nuhilik (noahidizm)
- Isa beklenen yahudi mesih midir?
- Cümle kapısı..
- Karagöz İle Hacivat Konuşmaları 3
- Nasreddin Hoca Fıkraları
- Allah ın resulünün bizlere örnek oluşunu, hangi kaynaktan öğrenmeliyiz?
- Ayşecik İle Yasemin Sultan