nişanlıların nikahı
Soru - Nişanlı çiftlerin haram işlemeksizin bir araya gelerek konuşabilmeleri ve gezebilmeleri için kıyılan dinî nikahın, dinî ölçülerimize göre geçerliliği nedir? Nişanlılıkla birlikte kıyılan dinî nikah, nişanlıların cinsel arzu ve eylemlerine meşruiyet kazandırır mı?
Cevap - Nişanlı çiftler arasında kıyılan nikah, tam bir nikahtır. Bununla nişanlılık dönemi biter, evlilik dönemi başlar.
Yalnız kaç-göçün önlenmesi ve nişanlı çiftlerin haram işlemeksizin bir araya gelerek konuşabilmeleri ve gezebilmeleri için kıyılan ayrı bir nikah çeşidi yoktur. Bir tek nikah vardır ve o nikah kıyılınca evlilik dönemi başlar. Artık kızla erkek birer nişanlı çift değil, evli çift olmuş olurlar.
Bu nikahtan sonra erkek karısını kendi evine götürme hakkını elde eder. Kadın, kocasının evine gitmemek için, yalnızca mehr-i muaccelinin (yani peşin olarak ödenmesi şart koşulan mehrin) ödenmemiş olmasını engel gösterilebilir. Bundan başka hiç bir şey ileri sürülemez. Çeyiz bitmedi, nişan töreni ya da düğün töreni yapılacak gibi engeller ileri sürülemez. Eğer düğün yapılacaksa derhal yapılır ve koca karısını evine götürür.
Mehir, bilindiği gibi erkeğin karısına vermek zorunda olduğu bir maldır. Tarafların anlaşmasına ya da örfe göre bir kısmı peşin bir kısmı da daha sonra ödenebilir. Tamamının peşin olması veya tamamının daha sonra ödenmesi şartını koşmak da caizdir. Nikah sırasında mehrin tamamının veya bir kısmının peşin olması şartı getirilmişse kadın, kocasına teslim olmak için bu şartın yerine getirilmesini isteyebilir. Bu şart yerine gelince kadının ileri sürecek bir şeyi kalmaz. Kadının babası, kardeşleri ya da ailesinden herhangi bir ferdin bir şart ileri sürme hakkı yoktur. Genellikle düğünlerin geciktirilmesi taraflar arasında bir çok sürtüşme, anlaşmazlıkların sebebi olur. Bu geciktirmeye kız ve oğlan değil çoğunlukla nikahtan sonra hiç bir yetkisi kalmayan kız ve oğlan tarafları sebep olurlar. Onlar bu davranışlarıyla günahkar olurlar. Kocasının evine gelmek istemeyen bir kadın babasının veya kendisinin evinde kendisini kocasına teslim eder. Bundan kaçınırsa “naşize” olmuş yani kocasına karşı çıkmış olur.
Eğer erkek eşini kendi evine götürmek istemiyorsa bu durumda karısının nafakasını ödemesi gerekir. Nikah kıyılmış ama henüz düğün yapılmamış olması bunu engellemez. Çünkü nikahla düğün bir arada olur.
Bu nikahtan sonra evliliğin bozulması halinde tamamen boşanma ile ilgili hükümler geçerli olur.
Nişanlılık konusundaki uygulamalarda büyük yanlışlıklar yapılmaktadır. Nişan, ilerisinde evlenmek üzere verilen sözden ve yapılan bazı törenlerden ibarettir. Bu dönemde taraflar birbirini iyice tanıma fırsatı elde ederler. Birbirleri hakkında tam bir kanaate sahip olduktan sonra hemen nikah kıyıp düğünü yapmalıdır. Nikah, evliliğin fiilen gerçekleşmesi demektir. Bundan sonra evlilikle ilgili bütün haklar ve sorumluluklar başlar. Nikahtan sonra tarafların birbirini hala nişanlı kabul etmelerine imkan yoktur. Öyleyse bu konuda çok dikkatli davranmalı, nikahı düğün sırasında kıymalı ve düğünü asla geciktirmemelidir.[1]
Ömer Nasuhi BİLMEN hocamız, rahmetullahi aleyh’in belirttiğine göre Mâlikî ve Şafiî mezhepleri, yalnız kaç-göçü önlemek, ama erkeğin karısını evine götürememesi ve onunla cinsî ilişkide bulunamaması gibi şartlarla kıyılan nikah sahih bir nikah değildir! Mâlikî mezhebine göre bu nikahı birleşmeden önce feshetmelidir. Şafiî mezhebine göre bu şartı kız tarafı koşmuşsa nikah batıl yani geçersiz olur.[2]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Ömer Nasuhi BİLMEN, Hukukı İslamiyye ve Istılahat-ı Fıkhiyye Kamusu, C. II, s.12, 14, 477, 480, İstanbul 1985.
nişanlıların nikahı yorumları
zambak
09.04.2009[quote][b][size=4]Kızlarımıza buradan tekrar sesleniyorum.Ailenin haberi olmadan ve resmi nikah olmadan yapılan nikahlar geçersizdir.sonra çok mağdur duruma düşebilirsiniz.Aklınızı başınıza alın.Selamlar sevgiler[/size][/b][/quote]
Çok güzel bir hatırlatma,çok önemli, bir mevzu.Allah razi olsun kardeşim.Dilerim bu hataya hiç bir müslüman evladı düşmez.rey2466
08.08.2008Kemalcan kardeş haklısın,yazının altına not düşmem gerekirdi,resmi nikah olmadan sadece dini nikah olmaz demem gerekirdi,uyarın için teşekkürler.Daha önce bir kaç kez bu konuda yazmıştım,şimdi tekrar hatırlatayım.Günümüzde özelikle üniversitede okuyan gençler arasında ailelerinden habersiz dini nikah kıyıp birlikte olan insanları duyuyoruz,bu son derece yanlış bir şeydir.Gençler bir takım mazeretler öne sürerek(okul bitmedi,durumumuz müsait değil,daha zaman var vb)gibigizlice bu nikahı kıyıyor daha sonra da ayrıldıkları zaman olan kız çocuklarına oluyor.Beraberlik yaşayacaklar fakat günaha da girmek istemiyorlar bu yola sapıyorlar,çünki şeytan onları bu yönde kandırıyor,yaptıkları şeyi onlara güzel ve doğru gösteriyor.Kızlarımıza buradan tekrar sesleniyorum.Ailenin haberi olmadan ve resmi nikah olmadan yapılan nikahlar geçersizdir.sonra çok mağdur duruma düşebilirsiniz.Aklınızı başınıza alın.Selamlar sevgiler
talib
08.08.2008[quote="kemalcan"]Kardeş rey2466,
Ömer Nasuhi Bilmenden alıntı yaptığınız bu yazı, nişanlılık ve evlilik hakkında ,dini nikahların geçerli olduğu eski zamana veya dini kanunlarla ,
yönetilen ülkelerde geçerlidir.
Günümüzde ve ülkemizde hukuken DİNİ NİKAH GEÇERLİ DEĞİLDİR.
Ülkemizde medeni nikahı olmayan,sadece dini nikah yapan çiftler
kanunen evlenmiş sayılmazlar. Bu nedenle sadece dini nikah yapan kocanın kadın üzerinde hiç bir hakkı yoktur.
Sadece dini nikah yapan kişi,kadını kendi evine götürmeye kalkışırsa
suç işlemiş olur,hapse girebilir.
Dini yönden eski adetleri bilmek,eski kuralları tanımak açısından bu yazı faydalı mütelea edilebilir, ancak bu gün ülkemizde bir çiftin hukuken
nikahlı olabilmesi için RESMİ YANİ MEDENİ NİKAH kıydırmak zorunda olduğunu okuyanların bilmesinde fayda vardır diye düşünürüm.
Selam[/quote]
okuyanlari cahil saniyorsunuz kanatindayim ama korkmaniza gerek yok bizler dinimizi sizin kadar biliyoruz insanlarin koydugu yasalara saygilisiniz ama Allahin emirlerini unutuyorsunuz
saygilarkemalcan
08.08.2008Kardeş rey2466,
Ömer Nasuhi Bilmenden alıntı yaptığınız bu yazı, nişanlılık ve evlilik hakkında ,dini nikahların geçerli olduğu eski zamana veya dini kanunlarla ,
yönetilen ülkelerde geçerlidir.
Günümüzde ve ülkemizde hukuken DİNİ NİKAH GEÇERLİ DEĞİLDİR.
Ülkemizde medeni nikahı olmayan,sadece dini nikah yapan çiftler
kanunen evlenmiş sayılmazlar. Bu nedenle sadece dini nikah yapan kocanın kadın üzerinde hiç bir hakkı yoktur.
Sadece dini nikah yapan kişi,kadını kendi evine götürmeye kalkışırsa
suç işlemiş olur,hapse girebilir.
Dini yönden eski adetleri bilmek,eski kuralları tanımak açısından bu yazı faydalı mütelea edilebilir, ancak bu gün ülkemizde bir çiftin hukuken
nikahlı olabilmesi için RESMİ YANİ MEDENİ NİKAH kıydırmak zorunda olduğunu okuyanların bilmesinde fayda vardır diye düşünürüm.
Selamsuskunduygular
08.08.2008güzel bir konuydu allah razı olsun sayenizde faydalandık yalnız sayfanın her açıldığında küçük bir ekranda reklam çıkıyor bunu yok etmenin imkanı varmı?
talib
16.05.2008tesekkürler aciklamalarınızdan dolayi
Konular
- Yaptıklarımızın Hesabını Vermeye Hazırlıklı Mısınız.
- Kur'an Nasıl Bir Devlet Yönetimini Öneriyor.
- Kendimize Rab lar Edindiğimizin Farkında Bile Değiliz.
- Sesli düşler
- Ömürden Kaybolan Bir Senemiz
- Yardıma ihtiyacım var
- Hakan Kenan Hoca
- Türkiye'nin Gururu Lingerium
- Zorunlu Trafik Sigortası
- Kur'an ın Bizlere İndirilme Amacını Doğru Anlamalıyız.
- Rivayetleri Aklamak Adına, Kur'an a Saygısızlık Yapmayalım.
- Allah ın Affetmesi, Şefaati Konusunu Nasıl Anlamalıyız.
- Hac Suresi 47, Zümer Suresi 42. Ayetlerin. Ölüm Ve Rüya İlişkisi.
- Allah ın Sınırlarını Aşarak, Kafirlerden Olmak İstemiyorsak.
- Kur'an neden arapça indirilmiştir. Zuhruf 2-3. Fussilet 44. Ayet.
- Elbette tek vatan bö-lü-ne-me----yiz
- Bizleri dinden saptıran en büyük yanlışımız.
- Çalışanlarınızın network trafiğini DeskGate ile inceleyin
- DeskGate en iyi sirket guvenlik programi
- Pekala ölmüyormuyuz
- Siber saldırı ve afetlere karşı veri yedekleme yazılımı DeskGate
- Işsizlik sel gibi
- Ad adres telefon
- Nuhilik (noahidizm)
- Isa beklenen yahudi mesih midir?
- Cümle kapısı..
- Karagöz İle Hacivat Konuşmaları 3
- Nasreddin Hoca Fıkraları
- Allah ın resulünün bizlere örnek oluşunu, hangi kaynaktan öğrenmeliyiz?
- Ayşecik İle Yasemin Sultan