dikkat! gazozlarda alkol var
(irfanmektebi.com dan alınmıştır)
Bilindiği gibi içki (alkol) tedrici olarak kaldırılmış, nihaî olarak Mâide Sûresinin şu meâldeki âyetiyle yasaklanmıştır: “Ey iman edenler! Şarap, kumar, dikili taşlar (putlar) ve fal okları, ancak şeytan işi birer pisliktir; ondan kaçının ki felâha eresiniz.” (Mâide, 90)
Bu âyette dikkat edilirse içki (rics) pislik olarak nitelendirilmiştir. İslâm âlimleri bu âyetten yola çıkarak içkinin “idrar ve kan gibi necasetli galiza” olduğuna hükmetmişlerdir. Azı da çoğu da haram kılınmıştır. (Fetava-yı Hindiye, c.12, s.279)
İbn Abidin’in “Şürb Haddi” bölümündde şöyle deniliyor: “Eğer (şarap) suyla karıştırılır ve şarap çok olursa (onu içene) had (içki cezası) tatbik edilir. Eğer su çoksa had tatbik edilmez ancak sarhoş olursa başka . (c.4,s.38) Burada “Su çok olursa had tatbik edilmez” ifadesi “O helâldir” manasına da gelmiyor. Vehbe Zuhayli “İslâm Fıkhı Ansiklopedisi” adıyla tercüme edilmiş kitabında şöyle diyor: “Şarap ile karıştırılmış suyun içilmesi ittifakla haramdır. Çünkü o suyun arasında şarap zerrecikleri vardır. Böyle içki içen kişi tazir edilir. Eğer şarap sudan daha fazla ise had vacip olur. Çünkü bu durumda şarabın ismi de manası da değişmeksizin kalmaktaddır. (İslâm Fıkhı Ansiklopedisi, Vehbe Zuhhayli, c.4, s.345, Muğni’llMuhtac ve Muğlni’den naklen) Bir kimse su ile karışık şarap içse bakılır; eğer çoğu şarap ise had vurulur. Çoğu şarabın tat ve kokusu gidecek şekilde sudan ibaretse had uygulanmaz. Ancak şarap ile karışık suyu içmek, içinde gerçek olarak şarap parçaları bulunduğundan haramdır. (İslâm Fıkhı Ansiklopedisi, c.7, s.442) Ömer Nasuhi Bilmen de “Hukuk-ı İslâmiye Kamusu”nda aynı şeyleri zikreder ve ekler: “Bu mesele eimme-i Hanefiye göredir. Sair müctehidlere göre ise [içkiyle karışık fakat suyun daha çok olduğu karışım içilirse] bu halde had lazım gelir. (c.3, s.252.) (Fetava-yı Hindiye’de de mevzu aynıdır. bkz. c.4, s.55.)
GAZOZA KATILLAN ALKOL
Gazoza katılan alkol, doğrudan suya karıştırılmıyor. Çünkü gazozda kullanılan alkol aslında esansın suda çözülmesi için katalizör olarak kullanılmaktadır. Alkol önce esansa karıştırılmakta bu yüzden esans necis olmaktadır. Ortalama 1,6 litre alkol, onun üçte bir oranında (300–500 gram) esansla karıştırılmakta, daha sonra bu karışım bir ton suya aktarılmaktadır.
Esans kendisinden üç misli fazla alkolle birleşip necis olmakta ve dolayısıyla suyun renk, tat ve kokusunu değiştirmektedir. Dolayısıyla suyun renk, tat ve kokusu değiştiği için su bütünüyle necis duruma gelmektedir.
Çok suya necasetin karışması tabiatta gayr-ı ihtiyari, kasıt olmaksızın karışan necasetle ilgili fıkıh ilminde zorluk ve zaruretten dolayı bir fetva verilmiştir . Hâlbbuki gazoz mevzuunda zorluk ve zaruret diye bir şeyden bahsetmek mümkün değildir. İnsanların içtiği çok ve temiz suya para kazanmak için “kasten necaset katmak câizdir” diye dinde bir hüküm ve cevaz da mevcut değildir. Mevzubahis olan gazoz meselesi buna kıyas edilemez.
Ömer Nasuhi Bilmen İslâm İlmihalinin “Kuyular Üzerindeki Hükümler” kısmında şöyle diyor: “Kuyular suları ne kadar çok olursa olsun, yüzeyleri 100 arşın (takriben 65) metrekareye ulaşmadıkça, yahut daima akıp giden bir su yolu üzerinde bulunmadıkça, küçük sular (küçük havuzlar) hükmündedir. (s.58). “Bir kuyunun suyuna bir damla dahi olsa kan, şarap, idrar gibi akıcı bir pislik karışsa, o su pis olur. (s.59).
Bildiğimiz kadarıyla gazoz, yüzeyi 65 metrekarelik havuzlarda üretilmiyor. Fabrikalarda değişik hacimlerde (mesela 4, 5 tonluk) tanklarda üretim yapılıyor. Bu tankların yüzeyi 65 metrekare değil. İlmihaldeki bilgilere göre bu tanklardaki su “az su”dur ve karıştırılan alkol onu necis hale getirir.
Şarap sirkeye dönüştüğünde câiz olur. Çünkü istihale neticesinde onun aynı değişmiş ve temiz olmuştur . (Bahr-i Raik, c.1, s.239, Darrü’l-Marife, Beyrut). Hâlbuki gazozlara katılan alkol bir tepkimeye girmemektedir.
Hulâsa, gazozların esansına katılan alkol esansı necis hale getirdiğinden, esansta suyun renk, tat ve kokusunu değiştirdiğinden, fabrikalardaki tanklardaki su, az su niteliğinde olduğundan ve su içindeki alkol tepkimeye girerek değişmediğinden, bu günkü gazozlara cevaz verilemez. Ona “Haram değildir” demek yanlıştır. Tam tersine “Haramdır” demek doğrudur.
DİPNOTLAR:
ركس اذا لاا ديح لا ابلاغ ءالما ناك ناو دح ابولغم ناك ناف ءالماب طلخ ولو -1
2-Dört Mezhebe Göre İslâm Fıkhı. Abdurrahmman Ceziri. C.1.s.27. çağrı yy. 2. Baskı.1990.
ةراهطلا في فلاخ لاف رملخا في ناك نإف ينعلا بلاقنا -3
dikkat! gazozlarda alkol var yorumları
su misali
25.08.2007konu hakkında bu kadar yorum yeter sanırım
djsahmed
25.08.2007ALAADDİN KARDEŞİMİN YORUMU NET VE AÇIKTIR OKUYUN VE KONUYU KAPATALIM ... :wink:
alaattin
25.08.2007kardeslerim, eger ifadelerimle birilerini kirdimsa özür dilerim...
ancak kola ve gazozdan daha fazla asitsiz meyve sulari önemlidir.... buna ragmen bu icecekleri illea icin diye tesvik etmek nekadar yanlissa bunlari icmek dinen yasaktir demekte okadar yanlis oldugu bir gercek...blacklight
25.08.2007öncelikle hoşgeldin cihanpesent
aslında bu konuyu tartışmak için açmamıştım başta da gördüğünüz gibi bir uyarı amaçlı bir yazı ve anketten ibarettir fakat durum bu hale geldi...
haklısın imani mevzuların tartışılarak konuşulması caiz değildir.
ben sadece bazı sitelerden uyarı amaçlı alıntılar ekledim.
selam ve muhabbetle...cihanpesent
24.08.2007bir de şunu eklemek istiyorum böyle dini konularda konuşurken yazışırken lütfen birbirimizi kırıcı şeyler söylemeyelim. "bu tür mevzuların münakaşa nev'inden bahsi caiz değildir "
Allah'ın rahmeti ve mağfireti üzerinize olsun.cihanpesent
24.08.2007Gazoz mevzuuna dair ben de naçisane fikrimi beyan etmek istiyorum. Bu gün dışarı çıktığımızda birçok nimetlerin (meşru-gayrımeşru) bulunduğunu görüyoruz. Tabii ki bu nimetlerden faydalanırden rastgele önümüze çıkan şeye elimizi uzatamayız birtakım araştırmalar yapmak kulluğumuzun bir gereği. tübitak'ın yapmış olduğu araştırmanın tutanağını internetten ben de okudum. yaklaşık 10 farklı gazozda yüzde 0 ila 1 oranında alkol olduğu sabit bir gerçek. arkadaşların söylemiş olduğu hüküm diyanet işleri'nin fıkıh kitabında yazdığı gibi Ömer Nasuhi Bilmen hocanın fıkıh kitabında da geçiyor. Artık bu noktada tercih bizlere kalıyor. ben şahsım adına bu tür içecekleri epey bir zamandır içmiyorum sebebi ise bir kuruntu değil uzun zamandır yapmış olduğum bu tetkiklerdir. sizler, arkadaşlar şu ana kadar içmiş olabilirsiniz bundan sonra içmeye devam da edebilirsiniz. fakat rica ediyorum çok bariz bir şekilde haram olan bu içecekleri helal gibi gösteremezsiniz. hayırlı akşamlar...
esselamualeyküm...cihanpesent
24.08.2007selamunaleyküm arkadaşlar ben aranıza yeni katıldım. aranızda gayet rüzel muhaverelerin geçtiğini görüyorum. Maşaallah... Bu kadar süfliyatın olduğu bir zamanda dışarıda günahlara dalıp kendinden geçmek (??????) varken, sizler bilgisayarın başına oturup birtakım imani, fıkhi ve ictimai (sosyal) mevzularda görüş beyan ediyor dinimizi en güzel nasıl anlar ve bunu nasıl hayatımıza tatbik ederiz diye düşünüp duruyorsunuz Allah cümlemizden razı olsun...
Selam ve Dua ile...blacklight
24.08.2007içmek istemeyenlerden Allah razı olsun.
ama önce vicdanınıza başvurun sonra aklınıza en son da nefsinize sorun ve istediğinizi yapın kimseye zorla bir şey yaptıramayız ama şüphe vardır hatta kanıtlanmıştır o halde gazozdan koladan uzak durmalıyız
selam ve dua ile...alaattin
24.08.2007[quote="djsahmed"]O ZAMAN İÇMİYORUZ KARDEŞİM TMM KONU KAPANMIŞTIR ...[/quote]
herkes kendi adina konussun :wink:
diyanetin fetvalarina uyanlar uymaya devam etsinler ,oda onlarin bilecegi sey... biz avrupada biliyoruzki ,diyanet, 27 sene milletin yatsi namazini YEDI ,bu seneden itibarende yatsi ve orucunu YIYOR, gerisi size kalmis... 8-)djsahmed
24.08.2007O ZAMAN İÇMİYORUZ KARDEŞİM TMM KONU KAPANMIŞTIR ...
keceemre
24.08.2007Arkadaşlarım gerçektende çok uzadı bu konu diyanet bakanlığına gore
eğqer gazozun içinde alkol varsa sarhoş etsede etmese 1 gr da olsa 0.1mg da olsa alkol alkoldür yani haramdır bu benim şahşi görüşüm değil diyanetin görüşüdür gerisi size kalmışsu misali
24.08.2007Değerli arkadaşlar burda dinimiz adına bir konu hakkında yorumlar yapıyoruz bunu yaparkende lütfen biraz daha yumuşak bir dille yapalım kırmadan rencide etmeden..
benimde yaptığım araştırmalarda gördümki kesin bir karar yok ortada bır kısım hocalarımız içilir derken bir kısmı içilemez demiş..
bu durumda ya şüpheli bulduğumuz içeceklerden uzak durucaz yada içilebilir diyen hocalara uyup içicez sanırım karar vermek bize kalıyoralaattin
24.08.2007"alaattin adlı kulanıcıyı örnek aldığı kişileri seçmekte biraz daha müdakkik olmaya davet ediyorum sonuçta dehşetli bir asırda yaşıyoruz mükemmel bir mürşit bulmak zor yanlış anlamayın tabiki birilerini örnek alabiliriz hatta belki de almalıyız ama dediğim gibi daha müdakkik olmak zorundayız... "
siz dinin her kuralini soruyorsunuz ve o kisilerden ögreniyorsunuz, o kisilere her konuda tam güvendiginiz halde , bu konuda acaba demek edebe sigarmi...
ya uyarsiniz yada uymazsiniz...uyacaginiz ,örnek alacaginiz kisilerin pesine takilirsiniz...ne demek daha müdakkik olmak zorundayiz...
eger bundan kastiniz hassas olmak ise , o ise bilhassa pesine takilacaginiz ,etegini tutacaginiz kisiyi ararken yaparsiniz, karar verdikten sonrada bir daha acabalarla ugrasmazsiniz...vesselam...blacklight
24.08.2007selamunaleykum uzun zamandır siteye girme imkanı bulamamıştım şimdi fırsat buldum ve gördüm ki bazı arkadaşlarımız cahilce ve körce aynı şeyleri tekrarlamaya devam ediyorlar..
öncelikle [b]djahmet[/b] adlı kullanıcı demiş ki "islam dini mantık dinidir, bu konuyu noktalıyorum" hayır efendim senin mantığın o kadar yüksek bir seviyede mi ki herşeyi kasır mantığınla anlayabilesin daha önce de Allah zararlı olan şeyleri haram kılmıştır demiştin senin bu konuda çok eksiğin ve yanlışın var ikincisi sen bu konuyu noktalayamazsın çünkü konuyu açan kapatır üçüncüsü forum uzadığı kadar uzar sonuçta sanal ortamda madden sana bir zarar vermiyordur herhalde??
[b]cihan[/b] adlı kullanıcıyı gönderdiğim yazılardaki hayrettin karamanın fetvasının yanlış olduğunu anlatan bölümlere havale ediyorum
[b]alaattin[/b] adlı kulanıcıyı örnek aldığı kişileri seçmekte biraz daha müdakkik olmaya davet ediyorum sonuçta dehşetli bir asırda yaşıyoruz mükemmel bir mürşit bulmak zor yanlış anlamayın tabiki birilerini örnek alabiliriz hatta belki de almalıyız ama dediğim gibi daha müdakkik olmak zorundayız...
selam ve dua ile...alaattin
23.08.2007[quote="su misali"][quote="alaattin"]örnek aldigimiz bazi zevatin ictigini gördügüm icin bende o konuda fazla hassas degilim vesvese olmamasi adina...[/quote]
düşüncemi paylaşmak istiyorum ama üstünüze almayın lütfen bazı örenk aldığımız insanlar olabilir olmalıda ama bir konu hakkında o böyle yapıyorsa bende yaparım yerine acaba o kişi doğrumu yapıyor diyerek araştırmak daha yerinde olur bence :wink:[/quote]
örnek aldigimiz kisilerden kasdim o hususta bir yanlis icinde olmiyacagini düsündügüm kisiden bahsediyorum...
Konular
- Yaptıklarımızın Hesabını Vermeye Hazırlıklı Mısınız.
- Kur'an Nasıl Bir Devlet Yönetimini Öneriyor.
- Kendimize Rab lar Edindiğimizin Farkında Bile Değiliz.
- Sesli düşler
- Ömürden Kaybolan Bir Senemiz
- Yardıma ihtiyacım var
- Hakan Kenan Hoca
- Türkiye'nin Gururu Lingerium
- Zorunlu Trafik Sigortası
- Kur'an ın Bizlere İndirilme Amacını Doğru Anlamalıyız.
- Rivayetleri Aklamak Adına, Kur'an a Saygısızlık Yapmayalım.
- Allah ın Affetmesi, Şefaati Konusunu Nasıl Anlamalıyız.
- Hac Suresi 47, Zümer Suresi 42. Ayetlerin. Ölüm Ve Rüya İlişkisi.
- Allah ın Sınırlarını Aşarak, Kafirlerden Olmak İstemiyorsak.
- Kur'an neden arapça indirilmiştir. Zuhruf 2-3. Fussilet 44. Ayet.
- Elbette tek vatan bö-lü-ne-me----yiz
- Bizleri dinden saptıran en büyük yanlışımız.
- Çalışanlarınızın network trafiğini DeskGate ile inceleyin
- DeskGate en iyi sirket guvenlik programi
- Pekala ölmüyormuyuz
- Siber saldırı ve afetlere karşı veri yedekleme yazılımı DeskGate
- Işsizlik sel gibi
- Ad adres telefon
- Nuhilik (noahidizm)
- Isa beklenen yahudi mesih midir?
- Cümle kapısı..
- Karagöz İle Hacivat Konuşmaları 3
- Nasreddin Hoca Fıkraları
- Allah ın resulünün bizlere örnek oluşunu, hangi kaynaktan öğrenmeliyiz?
- Ayşecik İle Yasemin Sultan