MercedesBenz: İnsanlar artık işe otobüs ile gidecek

Benzin fiyatının 3 YTL'nin üzerine çıkması ile birlikte otomobil sahipleri ulaşımda toplu taşıma araçlarını tercih etmeye başladı. Son dönemde sadece İstanbul'da belediye otobüslerinin yolcu sayısı yüzde 10 arttı.



Petroldeki fiyat seyrini otomotiv firmaları da yakından takip ediyor. Dünyanın önemli araç üreticisi Daimler'in Otobüs Grubu Başkanı ve MercedesBenz Türk'ün İdare Meclisi Başkanı Harald Landmann, artan petrol fiyatlarının şirketler için de tehdit oluşturduğuna dikkat çekti. Landmann, şirketlerin maliyet artışını hemen müşterilerine yansıtamadığını belirtirken, "Şehir içi trafikte otobüs pazarı büyüyecek. Şehirlerarası ulaşımda ise daralma olabilir. Akaryakıt fiyatı daha da yükselirse insanlar arabalarını garajda bırakıp otobüsle işe gidecekler." değerlendirmesinde bulundu. Benzine bir yılda yüzde 20 zam gelirken, ham petrolün varil fiyatı 144 dolarla yeni rekoruna ulaştı.

Mercedes-Benz Türk, 100 bininci kamyon ve 50 bininci otobüs üretimini gerçekleştirdi. Bu vesileyle düzenlenen toplantıda konuşan Daimler'in Otobüs Grubu Başkanı ve Mercedes-Benz Türk'ün İdare Meclisi Başkanı Harald Landmann, yakalanan üretim başarısının dünya çapındaki müşterilerinin bu ülkeye olan güvenini ve 1960'lı yıllarda Türkiye'ye yatırım yapmanın ne kadar 'doğru' olduğunu gösterdiğini söyledi. Artan petrol fiyatları karşısında Mercedes'in alternatif yakıtlar konusundaki çalışmalarıyla ilgili olarak, alternatif yakıtların da bulunması gerektiğini; ancak yakıtın daha randımanlı kullanılmasının büyük önem taşıdığını kaydetti. Landmann, "Yüksek yakıt fiyatları, kısa vadede çok tehditkar bir durum. Toplu taşıma araçları daha randımanlı olursa otobüs şirketleri için genişleme olur. Randımanlı ve modern olmaları toplu taşıma kullanımını artırır." diye konuştu. 250 bininci kamyon ve 100 bininci otobüs üretiminin ne zaman kutlanacağına dair soruya ise, "İstikrarlı bir pazar olacağını düşünürsek önümüzdeki 5-6 yıl içerisinde kamyon için jübilemizi kutlayabiliriz. Otobüste ise 7-8 yılda bu rakamı yakalayacağımızı düşünüyorum." dedi. Enflasyondan yana dert yanarken de, "Paranın fiyatı artıyor. Bunun sonucunda müşterilerimizin hayatı daha pahalı oluyor." ifadelerini kullandı.

Şirketin Direktörler Kurulu Başkanı Jürgen Ziegler de, 100 bininci kamyon ve 50 bininci otobüsü üreterek 41 yıllık geçmişine yeni bir kilometre taşı eklediğini belirtti. Söz konusu rakamların, mükemmeliyete giden yoldaki kararlılıklarını ve Daimler'in Türkiye'ye olan taahhüdünün göstergesi olduğunu da vurguladı. Otobüs üretimine başladıkları 1968'de günde yarım otobüs üretirken, şu anda 13 otobüs ürettikleri bilgisini veren Ziegler, "Mercedes-Benz Türk, bu yıl otobüs üretiminde yüzde 20 artış gösterecek ve üretimimizin yüzde 80'ini ihraç etmeyi planlıyoruz." dedi. 1986'da günde 2 kamyon üretiyorken, şu anda 64 kamyon üretebildiklerini vurgularken de, kamyonda bu yıl yüzde 10 büyüme öngördüklerini kaydetti. Bir soru üzerine, dalgalanan piyasalar ve engellerin gelecekte de olacağını belirterek, ilk 5 ay içerisinde bütün segmentlerde satışlarının artış gösterdiğine işaret etti. Gelecekte müşterilerine leasing hizmeti vereceklerini de aktardı. Toplantıda daha sonra üretilen 50 bininci otobüs Sakarya VIB firması yetkililerine, 100 bininci kamyon ise Martı Konteyner Hizmetleri yetkililerine teslim edildi.

Mercedes-Benz Türk, otobüs ihracatına başladığı 1970'ten bu yana 22 bin 500 otobüs, kamyon ihracatına başladığı 2001'den bu yana ise 15 bin kamyon ihraç etti. Üretime 73 çalışanıyla başlayan şirket bugün 4 bin 500 kişi istihdam ediyor. Halen kapasitesi, üretimi ve ihracatıyla Türkiye'nin en büyük otobüs ve kamyon üreticisi durumunda. Otomotiv sanayiinde en fazla vergi ödeyen kuruluşlar arasında ve en büyük yabancı sermaye yatırımlarından biri olma özelliğini taşıyor. Şehirler arası otobüs pazarındaki payı yüzde 61,8, belediye otobüslerinde yüzde 26,1 ve 6 ton üzeri kamyon pazarında da son 6 yıldır lider konumunda. Şirketin mevcut durumdaki pazar payı yüzde 30,6'yı buluyor.

'Aksaray'a yeni yatırım yapmayı planlıyoruz'

Mercedes-Benz, Türkiye'deki yatırımlarını daha da geliştirmeyi düşünüyor. Daimler Otobüs Grubu Başkanı ve Mercedes-Benz Türk'ün İdare Meclisi Başkanı Harald Landmann, Aksaray ve Hoşdere'deki fabrikalarının, Mercedes-Benz içerisinde çok önemli sac ayaklarını oluşturduğunu ifade ederken, "Mercedes-Benz Türk'e yatırım yapmak geçmişte olduğu gibi bugün de önemli. 500 milyon Euro yatırım yaptık." dedi. Türkiye'deki kapasitelerin daha da artması için istikrarlı bir tedarik zincirinin oluşması gerektiğini belirtti. Landmann, "Aksaray fabrikasını daha da büyütmeyi düşünüyor musunuz?" sorusuna, "Elbette, bütün alternatifleri düşünüyoruz. 100 bini yüksek bir çizgi olarak görmek gerekiyor. Son 5 yıl içerisinde üretimde çok ciddi artış oldu. Elbette ki Aksaray'a yatırım yapmayı planlıyoruz. Dünya pazarları nasıl talep ediyorsa biz de buna bağlı olarak devam edeceğiz." cevabını verdi. Türkiye'nin, dünya pazarında 20-30 yıl önce olduğundan çok daha önemli rol oynadığını ve daha istikrarlı bir çerçevede bulunduğunu kaydederken de, "Türkiye, dünya ticareti içerisinde kendisine daha sabit bir yer bulacaktır ve şimdi dünyada çok daha donanımlı olacak." dedi.

Ekonomi Servisi